ဓမၼဒိဌာန္က်က် ေတြးၾကည့္္ သင့္ၾကပါ၏
ေခတ္ႀကီးက အြန္လုိင္းေခတ္ဆုိေတာ့ တေန႔
တစ္ေခါက္ႏွစ္ေခါက္ေလာက္ေတာ့ အီးေမးထဲ အလွ်ံပယ္ဝင္ လာတဲ့ သတင္းေတြ၊
ေဆာင္းပါးေတြ၊ ေဆြးေႏြးခ်က္ေတြ၊ ေၾကာ္ျငာေတြထဲက စိတ္ဝင္စား စရာေတြ
ကုိဖတ္ျဖစ္ပါတယ္။ အခ်ိန္ရတဲ့အခါေတာ့လည္း စိတ္ဝင္စားတဲ့၊ ေတြးမိတဲ့
အေၾကာင္းအရာေလးေပၚမွာ စာေကာက္ေရးျဖစ္၊ ေဆြး ေႏြး ျဖစ္ပါတယ္။ အခုလည္း
အမ်ားဒကာ ေျပာေနၾကလုိ႔ ရခုိင္ျပည္တြင္းက လူမ်ိဳးေရးကိစၥ သိမိ ၾကားမိ ေတြးမိ
တာေလး ေရးလုိက္ရပါတယ္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ လူမ်ိဳးစုမ်ားအေရး
စဥ္းစားၾကတဲ့အခါမွာရခုိင္ျပည္တြင္းက ဘဂၤါလီလုိ႔ ရခုိင္မ်ားကဆုိတဲ့ (ရုိဟင္
ဂ်ာ) ဆုိသူေတြရဲ႕ အေရးကလည္း ႁခြင္းခ်န္ထားလုိ႔ မရဘူးဆုိတာ ၁၉၉၀-၉၁
ခုႏွစ္ေလာက္က မာနယ္ပေလာ မွာ ရခုိင္ ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးျဖစ္တဲ့
ဗဟုိတရားရုံးေရွ႕ေနႀကီး ခုိင္ေစာထြန္းနဲ႔ လူမ်ိဳးစုအေရး စကားစပ္မိေျပာဆုိ
ေဆြးေႏြးမိၾကတုန္းကတည္းက ျမင္မိခဲ့ပါတယ္။ တခ်ိန္တုံးကေတာ့ (ရုိဟင္ဂ်ာ)
ဆုိတာေကာ သူတုိ႔ရဲ႕ဒုကၡသုကၡ ေကာ၊ ျမန္မာျပည္သူ အမ်ားစုက
မသိၾက။
(အထူးသျဖင့္ ဦးေနဝင္းရဲ႕အေမွာင္ခ်ေခတ္ မ်ိဳးဆက္လူငယ္မ်ား က ပုိ၍မသိၾက)
မၾကားဖူးၾကပါဘူး။ သိၾကသူ အနည္းအက်ဥ္းတုိ႔ကလည္း၊ သာမန္အားျဖင့္ေတာ့ ဒါ
ရခုိင္ျပည္ တြင္းကိစၥ၊ ရခုိင္ေတြသာ အသိဆုံး၊ ရခုိင္အမ်ိဳးသားေတြကဘဲ
ေျဖရွင္းရမဲ့ကိစၥဆုိၿပီး ဖာသိဖာသာ ေနၾကပါတယ္။ အခုေတာ့ သူတုိ႔ကိစၥဟာ
ႏိုင္ငံတကာ မီဒီယာေတြ၊ ႏိုင္ငံတကာ အစုိးရေတြ၊ ႏိုင္ငံတကာ လူ႔အခြင့္အေရး
အဖြဲ႔ ေတြ၊ အဲန္ဂ်ီအုိေတြအျပင္ ကုလသမဂၢအထိပါ သိလာၾကပါတယ္။ မသိတာေတြ
မသိသလုိေပ်ာက္ ကြယ္မ သြားဘဲ၊ သိလာတာကုိက သတိမူသင့္ အေလးထားသင့္
တဲ့အခ်က္လုိ႔ ဆုိရမွာပါ။
တဖက္မွာေတာ့ သူတုိ႔ေတြရဲ႕ ဒုကၡသုကၡကုိ
စာနာသူေတြ ႏိုင္ငံတကာ အသုိင္းအဝုိင္း မွာေကာ ျမန္မာလူမ်ိဳး ထဲမွာပါပုိ
ပုိလာတာ ေတြ႔ျမင္ေနရပါတယ္။ ရခုိင္အမ်ိဳးသားေတြေတာင္မွ (ရုိဟင္ဂ်ာ) တုိ႔ရဲ႕ ဒုကၡ သုကၡကုိ အမ်ားနည္းတူ စာနာမႈရွိ ၾကပါတယ္လုိ႔ေျပာရင္ လြန္ရာက်မယ္ မထင္ပါဘူး။ တဖန္ ဒီ (ရုိဟင္ဂ်ာ)
ေတြဟာ ရခုိင္ေတြနဲ႔ တေျမထဲေန၊ တေရထဲေသာက္၊ ရခုိင္ျပည္တုိးတက္ေရး၊
ရခုိင္ျပည္အေရးကုိ အတူတကြေဆာင္ရြက္ ၾကရမယ္လုိ႔ သေဘာပုိက္ထားတဲ့
ရခုိင္ေခါင္းေဆာင္ မ်ားလည္းအမ်ားအျပား ရွိၾကပါတယ္။ ရခိုင္ေတာ္လွန္ေရး
ေခါင္းေဆာင္ႀကီး ခုိင္မုိးလင္းရဲ႕တပ္ထဲမွာ (ရုိဟင္ဂ်ာ)
ဆုိသူမ်ား ပါဝင္ခဲ့တာရွိတယ္လုိ႔ ဆုိတယ္။ ဥကၠဌ ခုိင္မုိးလင္း က်ဆုံးမႈနဲ႔အတူ
သူတုိ႔ေတြလည္း ရခုိင္ျပည္အတြက္ အသက္ေပးခဲ့တာေတြရွိတယ္။ ဦးေက်ာ္လွက
အဲမ္အယ္လ္ အုိ ဆုိၿပီးေျပာင္းမဖြဲ႔ခင္၊ ေအအယ္အုိ (Arakan Liberation
Organization) ကုိဖြဲ႔တယ္။ အဲဒီမွာ ရခုိင္ ဗုဒၼြဘာသာေတြ နဲ႔ ေပါင္းဖြဲ႔
ခဲ့တာလုိ႔ဆုိတယ္။
စစ္အစုိးရကုိ ျဖဳတ္ခ်ၿပီး ဒီမုိကေရစီ
ဖြံ႔ၿဖိဳးတုိးတက္ေရး၊ ရခုိင္ျပည္အေရး ကိစၥေဆာင္ရြက္ေရးေတြမွာ ရခုိင္ျပည္
အတြင္းက အင္အားစုမ်ားျဖင့္ စုစည္းေဖၚေဆာင္ရမယ္လုိ႔ ယူဆထားပုံရတဲ့ NUPA
အဖြဲ႔က (ရုိဟင္ဂ်ာ) အဖြဲ႔မ်ားႏွင့္ မဟာမိတ္ဖြဲ႔ထား တာရွိသလုိ၊ (ရုိဟင္ဂ်ာ)
ဆုိတဲ့ နာမယ္က တက႑ထား၊ သူတုိ႔ဟာ ႏွစ္ေပါင္းရာနဲ႔ခ်ီၿပီး
ရခုိင္ျပည္အတြင္းမွာ အတူေနလာၾကတဲ့ သူေတြျဖစ္တယ္။ လူမ်ိဳးမတူ၊ ဘာသာ မတူတာက
အေၾကာင္းမဟုတ္ ၿငိမ္းၿငိမ္း ခ်မ္းခ်မ္းရွိဖုိ႔က အဓိကလုိ႔ အယူအဆရွိသူ
တသီးပုဂၢလမ်ားကလည္ အတူေနၾကဖုိ႔ ဝန္မေလးၾကပါဘူးတဲ့။
ကဲ.. ဒါဆုိရင္ ျပႆနာက ဘာတဲ့လဲ။ ေလ့လာၾကည့္ရတာကေတာ့
ဒုတိယ ကမၻာစစ္တုန္းက အဂၤလိပ္နဲ႔
ဂ်ပန္စစ္ပြဲရဲ႕ ဘက္ႏွစ္ဘက္ရပ္တည္မႈအေပၚက ျဖစ္ပြားခဲ့ရတဲ့ လူမ်ိဳးေရး ပဋိပကၡ
ကုိအေျချပဳၿပီး၊ လူမ်ိဳးမတူ၊ ကုိးကြယ္တဲ့ ဘာသာမတူတဲ့
လူမ်ိဳးႏွစ္မ်ိဳးအၾကား အဖုအထစ္ေတြက၊ ေသး လုိက္၊ ႀကီးလုိက္နဲ႔
သံသယေတြႀကီးထြားၿပီး ေပ်ာက္ကင္းေအာင္ မကုႏိုင္တဲ့
ေရာဂါဆုိးလုိျဖစ္လာေနတာဘဲျဖစ္ တယ္။
ေျပာရရင္ ဒုတိယ ကမၻာစစ္မွာ အဂၤလိပ္ဘက္ကုိ (ရုိဟင္ဂ်ာ)
ဆုိသူေတြက ရပ္တည္တယ္။ ဂ်ပန္ေတြကုိ ရခုိင္ မ်ားကကူတယ္။ ဒါနဲ႔ လူမ်ိဳးေရး
အဓိကရုန္းျဖစ္ခဲ့တယ္ လုိ႔ဆုိတယ္။ တခါ လြတ္လပ္ေရး ရခါနီးေေတာ့၊ ( ရုိဟင္
ဂ်ာ) ဆုိသူ အစြန္းေရာက္ထဲက တခ်ိဳ႕က မူဂ်ာဟစ္ဆုိၿပီး
လက္နက္ကုိင္ေတာ္လွန္တယ္။ အဲဒီတုန္းက အိႏၵိယ ထဲကေန ပါကစၥတန္ႏိုင္ငံဆုိၿပီး
ခြဲထြက္ဖုိ႔ႀကိဳးစား တဲ့အခါ မြတ္စလင္အမ်ားစုရွိတဲ့ ရခုိင္ျပည္နဲ႔
နယ္စပ္ျဖစ္ေနတဲ့ အေရွ႕ ဘဂၤလားနယ္ကုိ ပါကစၥတန္ထဲထည့္ဖုိ႔ စီစဥ္ေနတဲ့
အခ်ိန္ျဖစ္တယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွတခ်ိဳ႕လူမ်ိဳးစုေခါင္းေဆာင္ မ်ားကလည္း
သီးျခားလြတ္လပ္ေရးယူဖုိ႔ ေျပာဆုိေနၾကတဲ့ အခ်ိန္ျဖစ္တယ္။ မူဂ်ာဟစ္ေခါင္း
ေဆာင္တခ်ိဳ႕ ကလည္း အဲဒါကုိ အားက်ၿပီး မြတ္စလင္ျပည္ထူေထာင္ဖုိ႔
လုပ္ခဲ့ပုံရတယ္လုိ႔ ဆုိတယ္။ အဲဒါ ဒုတိယကမၻာစစ္ အတြင္းက ျဖစ္ခဲ့တဲ့
လူမ်ိဳးေရးပဋိပကၡအရွိန္ မကုန္ေသးလုိ႔ အစြန္းေရာက္တဲ့ လူတစ္စုရဲ႕
အစီအမံျဖစ္တယ္လုိ႔ ဆုိတယ္။ ဘယ္လုိဘဲ ျဖစ္ျဖစ္ ဒါက ႀကီးမားတဲ့ အဖုအထစ္
ျဖစ္ေစခဲ့တယ္။
လြတ္လပ္ေရးရၿပီးတဲ့အခါ ဦးႏုေခတ္မွာေတာ့
ဗုိလ္မွဴးခ်ဳပ္ ေအာင္ႀကီးက မူဂ်ာဟစ္ လက္နက္ကုိင္ကိစၥ သြား ေရာက္ ညိႇႏိႈင္း
ေျဖရွင္းခဲ့တယ္။ ဒီမွာ သူတုိ႔က သူတုိ႔ကို ဘဂၤါလီေခၚတာကုိ မႀကိဳက္ေၾကာင္း၊
ဘဂၤါလီ မဟုတ္ ေၾကာင္း (ရုိဟင္ဂ်ာ) လုိ႔သာ ေခၚဖုိ႔တင္ျပတယ္လုိ႔ ဆုိတယ္။ ဒီတင္ျပခ်က္အရ သူတုိ႔ကုိ ဦးႏုအစုိးရက ရုိဟင္ဂ်ာ
တုိင္းရင္းသားဆုိၿပီး တရားဝင္ သတ္မွတ္ေပးလုိက္ပုံရပါတယ္။ ဦးႏု
အစုိးရအေနနဲ႔ လက္နက္ကုိင္ ေတာ္လွန္မႈ ကိစၥရပ္တစ္ခုကုိ
ေျဖရွင္းလုိက္ႏုိင္ေပမဲ့၊ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရး အစြန္းေရာက္တဲ့
ရခုိင္အမ်ိဳးသား တခ်ိဳ႕က ေတာ့ သေဘာမေတြ႔ႏိုင္မွာ အမွန္ပါ။
၁၉၆၁ ခုႏွစ္ကုန္ေလာက္မွာ
ရခုိင္ျပည္နယ္ေတာင္းတဲ့ကိစၥေပၚလာေတာ့ တခ်ိဳ႕ရခုိင္အမ်ိဳးသားေတြက ခြဲထြက္
ခြင့္ကုိပါ အေျခခံဥပေဒမွာထည့္ေပးဖုိ႔ ေတာင္းဆုိၾကတယ္။ ဒီအေျခအေနမွာ
ဘူးသီးေတာင္၊ ေမာင္းေတာေဒသ က ေဒသခံေတြ (အထူးသျဖင့္ ရုိဟင္ဂ်ာေတြ) ႏွင့္
သံတြဲခရုိင္ ေဒသခံမ်ားက ရခုိင္ျပည္ နယ္ထဲကုိ သူတုိ႔ေဒသ ေတြမထည့္ဘဲ၊
ျပည္မႏွင့္ တြဲဘက္ထားေပးဖုိ႔ ေတာင္းဆုိခဲ့ၾကတယ္။ ဒါကလည္း (ရုိဟင္ဂ်ာ)
နဲ႔ ရခုိင္တုိ႔အၾကား ရွိေနတဲ့ အဖုအထစ္အတြက္ ေျမၾသဇာထည့္
ေရေလာင္းေပးသလုိျဖစ္ခဲ့ပုံရတယ္။ ျပည္နယ္မ်ား မဖြဲ႔စည္းႏိုင္ ေသးခင္မွာဘဲ
ဦးေနဝင္း အာဏာသိမ္း လုိက္ပါတယ္။
ဦးေနဝင္း အာဏာသိမ္းၿပီးသည့္ေနာက္ပုိင္းမွာ
ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ဦးႏုႏွင့္ ဗုိလ္မွဴးခ်ဳပ္ေဟာင္း ဦးေအာင္ႀကီးတုိ႔ (ရုိဟင္
ဂ်ာကုိ အသိအမွတ္ျပဳေရး ေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့ၾကသူမ်ား)
ဖမ္းဆီးထိန္းသိမ္းခံေနရစဥ္၊ ၁၉၆၅ ခုႏွစ္ေလာက္က စ ၿပီး ရုိဟင္ဂ်ာ
ဆုိတာကုိ အသိအမွတ္ျပဳထားျခင္းမွ ဦးေနဝင္းက ရုတ္သိမ္း လုိက္ပါတယ္။
ဦးႏုေခတ္မွာ ရခုိင္ အမ်ိဳးသားမ်ား ျပည္နယ္ေတာင္းစဥ္က ခြဲထြက္ခြင့္ကိုပါ
ေတာင္းတာကုိ ဦးေနဝင္းက သတိျပဳၿပီး၊ ရခုိင္အမ်ိဳးသား မ်ားကုိ
ႏွစ္သိမ့္ဖုိ႔လား၊ ဒါမွမဟုတ္ ရခုိင္ေခါင္းေဆာင္တခ်ိဳ႕သုိ႔မဟုတ္
ေဒါက္တာေအးေက်ာ္လုိ ပညာရွင္က ဦးေနဝင္းကို ခ်ဥ္းကပ္ ေတာင္းဆုိလုိ႔လားေတာ့
မသိပါ။ (ရုိဟင္ဂ်ာ) ကုိ တုိင္းရင္းသား အျဖစ္က
ရုတ္သိမ္းလုိက္ပါတယ္။ ဦးေနဝင္းက ရခုိင္အမ်ိဳးသားေရးဝါဒီမ်ား ေက်နပ္ေအာင္၊
ဘူးသီးေတာင္၊ ေမာင္းေတာၿမိဳ႕နယ္ႏွင့္၊ သံတြဲေဒသမ်ားပါဝင္ေသာ
ရခုိင္ျပည္နယ္ကုိလည္း ဖြဲ႔စည္းေပးလုိက္ပါတယ္။ ရခုိင္အမ်ိဳးသာ မ်ားအေနႏွင့္
ျပည္နယ္ေတာ့ ရလုိက္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဦးေနဝင္းသေဘာက် အုပ္ခ်ဳပ္တာပါ။
ဦးေနဝင္းေခတ္ ၂၆ ႏွစ္လုံးလုံး
တုိင္းျပည္အတြင္း ခ်မွတ္ေဆာင္ရြက္သမွ်ေသာ ေပၚလစီမ်ားဟာ ဘာတခုမွ
မွန္မွန္ကန္ကန္မရွိခဲ့၊ ေအာင္ျမင္မွဳမရွိခဲ့ပါ။ ပညာေရးေပၚလစီ၊
စီးပြားေရးေပၚလစီ၊ ေငြေၾကးဆုိင္ရာေပၚလစီ၊ ဘာသာေရးဆုိင္ရာေပၚလစီ၊
ဘာမွမမွန္ခဲ့ဘူး။ ဒီလုိဘဲ လူမ်ိဳးစုေရးရာေတြမွာ
ကုိင္တြယ္ပုံကလည္းမမွန္ပါဘူး။
ရခုိင္ျပည္ကိစၥမွာလည္း အဖုအထစ္မ်ားနဲ႔ အက္ေၾကာင္းထင္ေနတဲ့ ရခုိင္အမ်ိဳးသားေရး အစြန္းေရာက ္သူမ်ားနဲ႔ (ရုိဟင္ဂ်ာ)ဆုိသူအစြန္းေရာက္တုိ႔အၾကား
က်ားကြက္ေရြ႕ေနပါတယ္။ ရုိဟင္ဂ်ာဆန္႔က်င္သူ မ်ားေက်နပ္ ေအာင္
ရုိဟင္ဂ်ာဆုိသူမ်ားကုိ ေမာင္းထုတ္ျပလုိက္၊ ျပန္ေခၚလုိက္နဲ႔ ကုလသမဂ
ဒုကၡသည္မ်ား ျပန္လည္ေနရာ ခ်ထားေရး အစီအစဥ္က လာတဲ့ႏိုင္ငံျခားေငြမ်ားကုိ
အထက္လည္း အထက္အလုိက္၊ ေအာက္ကလည္း ေအာက္ အလုိက္ ဗိုက္မဆန္႔၊ အိတ္မဆန္႔
ေလာက္ေအာင္ ထည့္ၾကတယ္လုိ႔ ခန္႔မွန္းေျပာဆုိခဲ့ၾကပါတယ္။ ထရန္စ္ပဲရင့္စီ တုိ႔
အေကာင္တီဘီလီတီတုိ႔ ဘယ္တုန္းကမွ မရွိခဲ့တာဘဲ၊ ႏိုင္ငံျခားေငြက သူတုိ႔ဘဲ
ကုိင္ခြင့္ရွိတာဘဲ။ ဒီၾကားထဲ ေငြယူလူသြင္း ဆုိတာ လည္းရွိပါတယ္လုိ႔ဆုိတယ္။
ဒါကုိ ရခုိင္အမ်ိဳးသားမ်ားေအာင့္သက္သက္နဲ႔ခံေနရသလုိ၊ (ရုိဟင္ဂ်ာ) ဆုိသူမ်ား ချမာလည္း ဇေကာထဲ ေလာက္စလုံး ထည့္လိမ့္သလုိ အလူးအလဲခ ံေန ရပါတယ္။
ဦးေနဝင္းေခတ္မွာ (ရုိဟင္ဂ်ာ) ဆုိတာကုိ ရုပ္သိမ္းလုိက္ေတာ့ (ရုိဟင္ဂ်ာ) လက္နက္ကုိင္ေတြ ထပ္ေပၚ လာပါတယ္။ ဒီေတာ့ (ရုိဟင္ဂ်ာ)
လက္နက္ကုိင္မ်ားနဲ႔ ရခုိင္အမ်ိဳးသား လက္နက္ကုိင္မ်ားအၾကား ထပ္မံေပၚ လာတဲ့
နယ္ေျမကိစၥ၊ လက္နက္ကိစၥ စတဲ့ပဋိပကၡ ကေလးေတြကလည္း၊ ဆုိခဲ့တဲ့ အဖု အထစ္
မ်ားကုိ အစုိင္အခဲ ျဖစ္ေစ လာပါတယ္။
ေျပာရရင္ေတာ့ ရခုိင္အမ်ိဳးသားမ်ားက (ရုိဟင္ဂ်ာ) ဆုိတာဟာ ဘဂၤါလီေတြ ပါလုိ႔ တြင္တြင္ေျပာ ေနပါတယ္။ သူတုိ႔ေျပာတာ သဘာဝက်တယ္လုိ႔ ဆုိလုိ႔ရပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လည္းဆုိေတာ့ (ရုိဟင္ဂ်ာ)
ဆုိသူေတြ ေျပာတဲ့ စကားက ဘဂၤါလီႏြယ္တဲ့စကား (ဒုိင္ယာလက္စကား)၊ ေနထုိင္တဲ့
အရပ္က ဘဂၤလာေဒရွ္႕ နယ္နိမိတ္နဲ႔ နယ္စပ္ ျဖစ္ေနတဲ့
ရခုိင္ျပည္အေနာက္ဘက္ျခမ္းမွာ။ ဘဂၤလာေဒရွ္႕ဆုိတာက စစ္တေကာင္း
ေတာင္တန္းပါဝင္တဲ့ တခ်ိန္က အေရွ႕ဘေဂၤါလ္ျပည္ပါ။ အေနာက္ဘေဂၤါလ္ျပည္က လက္ရွိ
အိႏၵိယႏိုင္ငံထဲမွာပါ။ အေရွ႕ ဘေဂၤါလ္ ေကာ အေနာက္ ဘေဂၤါလ္ေကာ အဓိကအားျဖင့္
ဘဂၤါလီလူမ်ိဳးအမ်ားစု ေနထုိင္ၾကတာပါ။ စကားအားျဖင့္က ေတာ့ ဒုိင္ယာလက္ခြဲေတြ
အမ်ားႀကီးပါ။ ဘာသာကေတာ့ အေရွ႕ဘေဂၤါလ္ (ဘဂၤလာေဒရွ္) က ဘဂၤါလီ မြတ္စလင္
မ်ားတယ္၊ ဘဂၤါလီဗုဒၼြဘာသာ၊ ဘဂၤါလီဟိႏၵဴနဲ႔ ဘဂၤါလီ ခရစ္ယာန္ေတြလည္း
ရွိပါတယ္။ အေနာက္ ဘေဂၤါလ္ ျပည္နယ္မွာေတာ့ ဟိႏၵဴနဲ႔ ဗုဒၼြဘာသာဘဂၤါလီက
ပုိမ်ားပါတယ္။ သမုိင္းေၾကာင္းအရ စစ္တေကာင္းေတာင္ တန္းေဒသအပါအဝင္ ဘေဂၤါလ္ ၁၂
ၿမိဳ႕ကုိ ရခုိင္ဘုရင္မ်ားနဲ႔ ဘဂၤလားဘုရင္မ်ား ဘတျပန္က်ားတျပန္ မင္းလုပ္
အုပ္ခ်ဳပ္ခ့ဲၾကတာ အထင္အရွားရွိပါတယ္။ ရခုိင္ေတြက ဗမာျပည္ကုိလာ
ေရာက္အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ အႀကိမ္ေရ ရွားေပမဲ့ စစ္တေကာင္းျပည္ကုိ သြားအုပ္ခ်ဳပ္တဲ့
အႀကိမ္ေရက မ်ားပုံရပါတယ္။ ရခုိင္ဘုရင္မ်ားဟာ မြတ္စလင္ဘြဲ႕အမည္ ခံယူ
အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့တာေတြလည္း ရခုိင္သမုိင္းမွာရွိပါခဲ့ပါတယ္။ သမုိင္း
ေၾကာင္းအရကလည္း ဆက္စပ္မႈ ရွိေနတယ္။ နယ္စပ္လည္းျဖစ္ေနတယ္ဆုိရင္
လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးဟာ ဟုိဘက္ဒီ ဘက္ႏွစ္ႏိုင္ငံ ခြရွိေန တတ္တာကေတာ့ သဘာဝေတာ့
က်ပါတယ္။
ခ်င္းလူမ်ိဳးေတြ နယ္ေျမဆက္စပ္ေနတဲ့
အိႏၵိယႏိုင္ငံတြင္းမွာေကာ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းမွာပါ သက္ဆုိင္ ရာႏိုင္ငံ၏
တုိင္းရင္းသားေတြအျဖစ္ ရွိေနတယ္ဆုိရင္၊ ကခ်င္လူမ်ိဳးေတြ၊ ဝလူမ်ိဳးေတြ
တရုတ္ျပည္ထဲမွာေကာ ျမန္မာႏိုင္ငံထဲ မွာပါ သက္ဆုိင္ရာႏိုင္ငံ၏
တုိင္းရင္းသားေတြ အျဖစ္ရွိေနတယ္ဆုိရင္၊ ဘဂၤါလီဆုိတာ ရခုိင္ျပည္နယ္ထဲမွာေကာ
ဘဂၤလာေဒရွ္႕ထဲမွာေကာ သက္ဆုိင္ ရာႏိုင္ငံ၏ တုိင္းရင္းသားေတြျဖစ္တယ္ဆုိတာကုိ
ျငင္းရင္ေကာ လက္ေတြ႔ က်မလား၊ သဘာဝက်မ လားဆုိတာ စဥ္းစားဖြယ္ရာျဖစ္ပါတယ္။
လူမ်ိဳးတမ်ိဳးဟာ
သူတုိ႔လူမ်ိဳးအားလုံးသေဘာတူၿပီး လူမ်ိဳးအမည္ကို
ေျပာင္းလဲသုံးစြဲေခၚေဝၚမယ္ဆုိရင္ သူတုိ႔ အခြင့္အေရးဘဲ၊
ေခၚေဝၚခြင့္ရွိမယ္ထင္ပါတယ္။
သူတုိ႔က တဖက္က ဘဂၤါလီမ်ားနဲ႔ ေျပာစကား ဒုိင္ယာလက္ မတူတဲ့အတြက္ ဟုိဘက္က လူမ်ားနဲ႔ သီးျခားျဖစ္ ခ်င္ လုိ႔ သူတုိ႔ကိုယ္ သူတုိ႔ (ရုိဟင္ဂ်ာ)
လုိ႔ေျပာင္းလဲ ေခၚေစလုိတဲ့သေဘာျဖစ္မယ္လုိ႔ ယူဆရပါတယ္။ သူတုိ႔က
ပုိအသိဆုံးျဖစ္မွာပါ။ ေနာက္တစ္ခုက ဘဂၤါလီလုိ႔ သတ္မွတ္လုိက္ရင္ သူတုိ႔ကုိ
ႏိုင္ငံျခားသားတံဆိပ္ကပ္ ၿပီးတြန္းပုိ႔မွာ စုိးရိမ္ပုံရပါတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့
ႏွစ္ႏွစ္ေလာက္က (ရုိဟင္ဂ်ာ) ဆုိသူ ပညာတတ္လူငယ္ တစ္ေယာက္
နဲ႔စကားေျပာၾကည့္တုံးက၊ ..ခင္ဗ်ားတုိ႔က ရခုိင္အမ်ိဳးသားေတြနဲ႔နီးနီးစပ္စပ္
ရင္းရင္းႏွီးႏွီး ေနဖုိ႔လုိတာေပါ့…လုိ႔ က်ေနာ္ေျပာေတာ့၊…
ဒီလူငယ္ျပန္ေျပာတာက …က်ေနာ္တုိ႔က ေနခ်င္ပါတယ္..ေနတယ္… သူတုိ႔က က်ေနာ္တုိ႔
ကုိ တခါတည္း အမ်ိဳးပါျပဳတ္ေအာင္ ဘဂၤါလီကုလား၊ ႏိုင္ငံျခားသားဆုိၿပီး
ေမာင္းထုတ္ ေနတယ္ ေလ…ဗမာကုိေခၚ တယ္၊ ဗမာစစ္တပ္ကုိေခၚတယ္၊ က်ေနာ္တုိ႔ကုိ
ေမာင္းထုတ္တယ္။ က်ေနာ္တုိ႔က ဒုကၡေတာ့ေရာက္တယ္ေလ… ဒါေပမဲ့ မျပဳတ္ဘူး..
သူတုိ႔က ဒုကၡမေရာက္ဘူး… တျဖည္းျဖည္း ကုန္လာၿပီ..တဲ့။ အင္း…စဥ္းစားစရာေတာ့
ေကာင္းသား။
၉၂ ခုႏွစ္ေလာက္က ထင္ပါတယ္၊ ခ်င္းမုိင္မွာ လူအခြင့္အေရးသင္တန္းတစ္ခုမွာ ဆရာဦးတင့္ေဇာ္က ဘာသာျပန္လုပ္ေပးေနတုန္း သူနဲ႔ ရုိဟင္ဂ်ာ
ကိစၥေမးျမန္ၾကည့္ျဖစ္တယ္။ ဦးတင့္ေဇာ္ ရွင္းျပတာက ရခုိင္ျပည္မွာ ေရွး
အစဥ္အဆက္ကတည္းက မြတ္စလင္ေတြ အတူတကြ ေနထုိင္လာခဲ့တယ္ဆုိတာ
ျငင္းဘြယ္မရွိပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ရုိဟင္ဂ်ာဆုိတာ မရွိခဲ့ဘူး။ ေရွးက
ရုိဟင္ဂ်ာဆုိတာ မရွိဘူး၊ လူဦးေရကလည္း ရွိသင့္တယ္ထင္တာထက္ မ်ားေနတယ္လုိ႔
ဆုိတယ္။ တခ်ိဳ႕ကေတာ့ ၁၉၇၈ ခုႏွစ္ နဂါးမင္း စစ္ဆင္ေရးတုန္းက ထြက္သြားတာထက္
ျပန္လက္ခံလုိက္ရတာက ပုိမ်ားတယ္လုိ႔ဆုိတယ္။ ကုိယ့္ဆီက မဟုတ္ရင္
ျငင္းခြင့္ရွိတာဘဲ (မ်ားမ်ားလက္ခံေလ ကုလသမဂ ဒုကၡသည္ ျပန္လက္ခံေရး
အစီအစဥ္အရေပးတဲ့ ေဒၚလာေငြ ပုိရေလေလေၾကာင့္မ်ားလား မသိပါ။)
(ရုိဟင္ဂ်ာ) ရွိျခင္း၊
မရွိျခင္း လက္ခံျခင္း၊ မခံျခင္း အျငင္းပြားကိစၥကုိ က်ေနာ္အေနနဲ႔
ေထာက္ခံျခင္း၊ ကန္႔ကြက္ ျခင္း မလုပ္ခဲ့ပါ။ အခုလည္း လုပ္မည္မဟုတ္ပါ။
ဘာ့ေၾကာင့္ လဲဆုိေတာ့ ေရွ႕ေနႀကီး ခုိင္ေစာထြန္း ရဲ႕စကား အသြားအလာ
ကုိသတိျပဳမိၿပီးသကာလ ဒီလူမ်ိဳးစုႏွစ္စု (ရခုိင္ႏွင့္ ရုိဟင္ဂ်ာဆုိသူတုိ႔)
တခ်ိန္ခ်ိန္မွာ နားလည္မႈရ ေျပလည္သြားခဲ့ၾကရင္ ၾကားထဲကက်ေနာ္မ်ားတုိ႔
ငေပါႀကီး ျဖစ္က်န္ခဲ့မွာ စုိးတာေၾကာင့္၊ ၿပီးေတာ့ ေရွ႕မ်က္ႏွာ
ေနာက္ထားၿပီးက်ေနာ္ ေထာက္ခံမိ (သုိ႔မဟုတ္) မေထာက္ခံမိတာ မွားပါတယ္လုိ႔
စိတ္တြင္းကေသာ္ လည္း ေကာင္း၊ အျပင္ပန္းအားျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း
ေတာင္းပန္ရမဲ့ အလုပ္မ်ိဳးမလုပ္ခ်င္တာေၾကာင့္လုိ႔ပါ။ ဒါ့အျပင္
ေကာင္းေသာအႀကံျပဳျခင္းအားျဖင့္ အားလုံးႏွင့္ ထာဝရမိတ္ေဆြ ညီေနာင္မ်ား
အျဖစ္သာေန လုိ၍ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ဒီလုိအႀကံျပဳလုိက္ရပါတယ္။
အထက္တြင္ ဆုိခဲ့သည့္ အဖုအထစ္ေတြ ေရာဂါႀကီး ေပ်ာက္ကင္းဖုိ႔ ဆုိ ရင္
လက္ရွိသြားေနတဲ့နည္းလမ္းက ႏိုင္ငံေရး အသျပာဆရာဝန္ကုိ အားထားကုေန
သလုိျဖစ္ေနတယ္။ ေပ်ာက္ ေတာ့ေပ်ာက္မယ္။ ေရာဂါေရာ လူနာေရာ တပါတည္းပါ။
ဒါေၾကာင့္ ရခုိင္ျပည္ညီေနာင္အေနျဖင့္ ညီအစ္ကုိ ေမာင္ႏွစ္မမ်ား
အခ်င္းခ်င္းအတြင္း ကိန္းေအာင္းေနတဲ့ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရး အစြဲအလမ္းေတြ၊
အာဃာတ ေတြ၊ သံသယေတြ၊ စုိးရိမ္စိတ္ေတြ ကုိေဘးဖယ္ထုတ္ၿပီး အရင္းအျမစ္ကုိ
ဓမၼဒိဌာန္က်က် စဥ္းစားအေျဖရွာပါမွ ရခုိင္ျပည္သူတရပ္လုံး
ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာေရး၊ တုိးတက္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားကုိ
အားသြန္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ၾကမည္ သာ ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ဆက္လက္၍ ဒီကိစၥကုိစိတ္ဝင္စား
ေဆြးေႏြးေနသူမ်ားအေနျဖင့္လည္း၊ ရခုိင္ျပည္သူ ညီအစ္ကုိ ေမာင္ႏွစ္မမ်ား
စုစည္းညီညြတ္လွ်က္၊ တုိးတက္ဖြံ႔ၿဖိဳးေသာေဒသသူ ေဒသသားမ်ား အျဖစ္ေရာက္ၾကရေလ
ေအာင္ အျပဳသေဘာျဖင့္ အေလးအနက္ထား စဥ္းစားေဆြးေႏြးေပး သင့္ပါေၾကာင္း
တုိက္တြန္းလုိက္ရပါတယ္။
ဝင္းေမာင္ (ဟဲဟုိးသား)
၁၁ ရက္၊ စက္တင္ဘာလ၊ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္။
No comments:
Post a Comment